söndag 18 januari 2015

Smördegsinbakad kyckling med krispig sallad

Gårdagens middag blev två olika smaker på smördegsinbakad kyckling tillsammans med en stor sallad.

Kycklingknyterna gjorde jag så här:

Ta fram smördegsplattor att tina. Stek under tiden kycklingstrimlorna tills de är genomstekta. Jag valde därefter att dela på kycklingen eftersom jag lagade två olika smaker. Hälften av kyckling får puttra vidare i pannan med tomatkross och litet tacosås.

Sedan är det dags att fylla smördegsplattorna. Dela plattorna på mitten så du får kvadratiska bitar. Fyll med litet av kycklingen och vik därefter hörn till hörn så det bildas en trehörning, tryck ihop kanterna med en gaffel.

Hälften av plattorna gjorde jag med kyckling-tomatblandningen, resten fyllde jag med den stekta kycklingen och toppade med litet mozzarrella.

Pensla tillslut smördegsknytena med ett uppvispat ägg och toppa eventuellt med sesamfrön. Grädda i 200 grader i femton minuter.





I sallade hade jag isbergssallad, plommontomater, paprika, äppel, solrosfrön, oliver, fetaost och mozzarella.


Salladsskålen kommer från Rörstrand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar