fredag 2 januari 2015

Det stora inlägget om krokning

Eftersom jag fick en del frågor om mina krokade vantar bestämde jag mig för att göra ett inlägg om själva krokningen men samtidigt också ge er mönstret till de krokade vantarna.

Jag tänkte börja med krokningsnålen. Nålen skall vara en speciell nål och inte en vanlig virknål. Nålen ska ha krokar på båda ändorna, vridna åt samma håll. Krokarna skall vara lika stora på båda sidorna. Krokningsnålarna finns att få tag på på Taitoshop i Vasa. Har ni hittat nålarna någon annanstans får ni gärna berätta var :)

Jag använde en nål i storlek 5, denna passade bra till mig som hade ena garnet Nalle och andra hundhårsgarn ungefär lika tjockt som 7-bröder. Det är viktigt att nålen är passlig storlek, är nålen för stor blir arbetet "ihåligt".




De vantar jag gjort har varit i vuxenstorlek och jag har då använt 40 maskor. Uppläggningen gör du med vanliga luftmaskor, sedan är det bara att börja kroka. I paketet med nålen finns bra instruktioner men här har jag sammanställt en liten förklaring. För att det ska synas bättre hade jag krokat några varv färdigt. 

Jag använder mig av två olika garn vilket alltid behövs i krokning, det vita garnet (garn ett) och det flerfärgade garnet (garn två)


Här ser ni utgångsläget:


Med kroken  skall du nu dyka igenom nästa vita maska och sedan hämta den vita tråden igenom. Detta enligt samma princip som fasta maskor men öglan skall lämna på krokningsnålen så att antalet öglor på nålen hela tiden ökar. Detta gör du ett bestämt antal maskor, ca en tredjedel av alla maskor som finns på arbetet. Jag plockar alltid upp femton maskor åt gången.




Så här ska arbetet då se ut:


Därefter är det dags att "följa upp" med garn två.  Detta gör du genom att fånga upp garnet på nålen och dra igenom öglan i samma färg OCH den följande maskan i annat garn. 


Det färgade garnet drar du alltså alltid igenom två öglor, en vit och en i det färgade garnet på mitt arbete.


Det här upprepar du tills sammanlagt fyra öglor finns kvar på nålen, tre i garn ett och en i garn två. Så här ska det se ut: 


Gör du rätt ska arbetet bli randigt på insidan.




Såhär krokar jag mina vantar:

Lägg upp 40 maskor. Kroka tjugo varv, därefter kommer tummen. När du ska göra tumhål lägger du helt enkelt upp nya maskor på nålen genom korsuppläggning, arbetet respar ju inte upp och hålet bildas automatiskt då. Jag lade upp sju maskor för tummen. Fortsätt därefter kroka tjugo varv till. Du ska alltså ha 40 varv när du börjar med hoptagningen. Hoptagningen gör du genom att kroka ihop två maskor.
Så här blir första varvet av hoptagningen: kroka en maska, kroka ihop två, kroka fjorton maskor helt vanligt, kroka ihop två maskor, kroka en maska vanligt. Kroka en maska, kroka ihop två maskor, kroka fjorton maskor helt vanligt, kroka ihop två maskor, kroka en maska vanligt. Tänk på att båda tummarna ska hamna rätt så börja ihoptagningen på rätt ställe.


För tummen plockar du upp de sju maskorna och motsvariga på andra sidan, plocka därefter upp två maskor på vardera sida för att undvika hål = 18 maskor. Kroka därefter tio varv och påbörja ihoptagning därefter.

-:- -:- -:-

Krokningen går snabbt när man kommer igång och är egentligen ganska simpel. Det påminner mer om virkning än om stickning och det enda du egentligen behöver kunna från förr är luftmaskor. 

Det behöver förstås inte vara garn av två olika färger men det förenklar krokningen. Garnen får gärna vara litet olika tjocka, det tjockare garnet ska då vara garn ett. 

Tänk också på att det i efterhand inte går att "fixa" sådant som blivit fel genom att ta upp en enskild maska och sedan plocka upp den rätt (som i t.ex. stickning) så blir det fel, dra upp direkt.

-:- -:- -:-

Blir man inte förresten sådär härligt pirrig av dessa vantar som blir så underbart färggranna? :)


2 kommentarer:

  1. Oj vad du ät duktig, fina bilder ;)). Hoppas vi hinner ses på söndagen!

    SvaraRadera
  2. Jättefina färger! Man kan nog kroka med vanlig virknål, men man måste ändra håll på nålen då bara och det kan vara ganska trixit i början :)

    SvaraRadera