söndag 14 september 2014

Äppeldricka

Efter att äppeldrickan fått stå och dra i några dar är den äntligen klar. God blev den dessutom.



Så här gör du min äppeldricka:

Skär äpplen i mindre bitar( de behöver inte skalas) sätt dem i en stor bunke och häll över kallt vatten. Krydda med valfria kryddor( hela eller malda),  jag använde kanel, kardemumma, anis och ingefära. Täck över burken och låt stå svalt. Jag lät min dricka stå i tre dygn. 

Häll sedan över drycken i kastrull och värm till kokpunkten, låt den koka en stund. Detta gjorde jag för att få fram extra smak. Sila därefter bort kryddor och äppelbitar och häll tillbaka i kastrullen, låt drycken koka upp på nytt men rör nu i socker. Låt svalna och tappa sedan upp i flaskor.

Jag räknade ungefär en deciliter socker/ liter dricka och ca 3 äpplen/ liter dricka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar