onsdag 12 november 2014

Orientaliskt hemma

Alltid emellanåt blir det lunch på någon orientalisk restaurang i staden. Favoriten är Spices här i Vasa. Det är dock inte allt för ofta vi unnar oss den lyxen. Då är det roligt att man enkelt och billigt kan göra nästan lika gott.

Idag äter vi äggnudlar med wokgrönsaker i sås tillsammans med kycklingklubbor. Ibland steker jag kycklingstrimlor istället och blandar ihop kycklingen med wokgrönsakerna i nudlarna.

Såsen får du till med dessa ingredienser:



Jag gör min wokblandning så här:


Stek wokblandningen( jag använde Rainbows oriental wok mix) i rikligt med olivolja, fyll även på med mer olivolja under tillagning. Jag blandar sedan ut litet sambal oelek, söt chilisås och soja i vatten. Tänk på att sambal oelek är mycket starkt, en halv tesked räcker bra i ett glas vatten. Häll sedan i detta i stekpannan. Salta och peppra ordentligt. Låt blandningen puttra en god stund och smaka av, fyll eventuellt på med mera vatten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar